Waarom evelo?

Na de fietsende transporteur, fietsenmaker, soep- en koffieboer hebben we nu ook een elektricien op pedaalkracht. ‘Als je de afweging maakt tussen auto en fiets in een stedelijk gebied, dan is de (cargo)fiets gewoon superieur.’ Duidelijke taal van Mathias Roelandt van het Kortrijkse Evelo.

Mathias Roelandt heeft tien jaar ervaring, de eerste jaren internationaal maar tot voor kort vooral ‘aan huis’ met de bestelwagen. Een job als service-technieker, dat betekent herstellingen, onderhoud en aanpassingen aan elektrische installaties, maar vooral: zeer veel kilometers – en dus tijd – in een bestelwagen. Moegetergd door verkeersopstoppingen, stijgende brandstofkosten en parkeergebrek besloot Mathias Roelandt zijn bestelwagen in te ruilen voor een Bullitt cargofiets. Evelo was geboren.

‘Als service-technieker weet je wanneer je ‘s morgens vertrekt maar niet wanneer je ‘s avonds thuiskomt, vooral omdat het verkeer zo druk en wispelturig kan zijn. Niet alleen mijn gezin had daar last van, ik kreeg ook steeds meer kritische opmerkingen van klanten over vertragingen of (dure) verplaatsingskosten. Die brandstofkosten zullen in de toekomst alleen blijven stijgen. Kortom, autorijden was stilaan geen optie meer.’

Goedkoop, efficiënt en tot aan de voordeur

evelo1Op zoek naar alternatieven liet Mathias zich inspireren door collega’s in grote bedrijven, waar onderhoudstechniekers bijna altijd hun verplaatsingen op het bedrijfsterrein met de fiets doen.

‘De cargofiets is voor mij een goedkope en snelle oplossing voor in de stad. Bovendien kan ik tot vlakbij de werkplek fietsen – want ik moet niet op zoek naar een parkeerplaats – waardoor ik minder moet sleuren met materiaal en gereedschap. Nog positieve nevenwerkingen: ik kan mijn interesse voor techniek combineren met sociaal contact en voldoende lichaamsbeweging.’

‘Dankzij de huidige communicatiemogelijkheden kan ik onderweg met een laptop en 3G-verbinding snel en eenvoudig bestellingen doen op de webshop van de groothandel, technische documentatie opzoeken, fora raadplegen, contact houden met klanten enzovoort.’

Transport

evelo3

‘Met een cargofiets kan je minder meenemen dan met een volgeladen bestelwagen. Maar mijn ervaring is: hoe meer plaats in de bestelwagen; hoe meer zaken je meeneemt die je eigenlijk niet nodig hebt, tot op een moment dat de bestelwagen stampvol zit en je grote schoonmaak moet houden om het overzicht te bewaren. Het is naar mijn mening veel efficiënter om op voorhand de juiste vragen te stellen aan de klant via telefoon of mail en goed na te denken over welk gereedschap/materiaal je nodig hebt. Veel herstellingen kan je doen met basisgereedschap en een meettoestel.’

‘Op een Bullitt cargofiets kan je in principe 100 kilogram materiaal meenemen en bijvoorbeeld buizen tot 2m lang. Indien er grote hoeveelheden materiaal nodig zijn, dan kan ik ook laten leveren door de groothandel, of kan ik bijvoorbeeld voor een halve dag een bestelwagen huren. Voor mij gaat het vooral om efficiëntie en flexibiliteit: je selecteert de beste methode om een bepaald werk uit te voeren.

 

Artikel geschreven door: www.velotarier.be